Hardware ontwerp

Samenvatting

De besturing wordt gedaan met een Arduino MEGA 2560. Deze Arduino is gekozen vanwege het grote aantal I/O pennen. In het software hoofdstuk staat beschreven hoe de gegevens van de ritten wordt gebruikt en verwerkt. In hoofdzaak wordt door de Arduino de rijweg aangestuurd, de snelheid waamee wordt gereden en de richting waarin wordt gereden. Verder worden de wissels gesteld, en wordt de locomotief op het van te voren bepaalde punt stilgezet.
Hoewel in eerste instantie eigengebouwde prints werden gebruikt voor het instellen van de rijweg, is er voor de bedrijfszekerheid voor standaard verkrijgbare modules gekozen. Aansturen van wissels en het lezen van reedcontacten gebeurt wel met eigen gebouwde prints.

De basis

"Arduino, spanningsregelaar (rood) en de relais (blauw)"


Hiernaast:
De Arduino, de centrale besturing van de baan.
In het rood de L298N unit, die aangestuurd met twee pinnen de trein kan stilzetten, laten rijden en de rijrichting kan aansturen. Daarbij leveren de data van de locomotief (zie software pagina) gegevens over de rijsnelheid van de locomotief. Dat gegeven wordt door de Arduino omgezet in een PWM (Pulse Width Modulation) waarde die deze unit dan weer gebruikt om een blokspanning te leveren
Tot slot de relais, die door de software worden aangesproken op basis van gegevens vanuit de "rijweg-data", zie verder de software pagina. De Arduino gebruikt die gegevens om met behulp van deze relais de betrokken baanblokken wel of niet van stroom te voorzien.






Dan het stellen van de wissels.

"De eigen gesoldeerde wisselschakel module"

Deze print is een van de twee overgebleven "eigen fabricaties". Wisselstroom van de treintrafo wordt door de relais naar de wissels geleid. De pulse duur is een 5/100 seconde, dit om doorbranden van spoelen te voorkomen.













Het lezen van de reed contacten

Hierna twee plaatjes, een schema van een bevriende technicus en een opname van hoe het op de baan te zien is. Een van mijn hardnekkigste problemen was dat de locomotieven storing veroorzaakten in de metingen van de reedcontacten. Met onderstaand schema werd dat verholpen en zij de meetingen nu volledig en correct.